בקצרה:
- יצרנית הסוללות CATL מדווחת על פריצת דרך טכנולוגית
- מבטיחה טעינה מהירה גם בטמפרטורות נמוכות
- הייצור יחל עוד השנה, הלקוחות טרם נחשפו
סוללות על: יצרנית הסוללות הסינית CATL, הגדולה ביותר בעולם, הודיעה על השקת סוללה חדשה בשם "שאנשינג" (Shenxing), עם הבטחה לקצב טעינה מסחרר. על פי ההבטחות, הסוללה החדשה אמורה "טעינת טווח" של 400 ק"מ בתוך 10 דקות בלבד, לסוללה עם טווח נסיעה מירבי של 700 ק"מ.
וגם אם מדובר כנראה בטווח נסיעה על פי התקן הסיני, נתון שאמור לרדת בתקן מערבי לסביבות ה-300 ק"מ ל-10 דקות טעינה, הרי שעדיין מדובר בקצב מרשים.
הסוללה החדשה היא מסוג LFP (ליתיום-ברזל-פוספט), הנחשב לבטיחותי וזול יותר לייצור, אך בעל דחיסות אנרגיה פחותה בהשוואה לסוללות NMC הנפוצות יותר. מבלי להיכנס לפרטים הטכניים, נאמר כי הטכנולוגיה של סוללת ה"שאנשינג" מבוססת על תרכובת כימית שונה המאפשרת להאיץ את קצב הפקת יוני הליתיום.
גם בחורף: בעוד מרבית סוללות ה-LFP (בהן אלו של BYD המתחרה) סובלות מביצועים נמוכים של פריקה וטעינה בתנאי מזג אוויר קר, ב-CATL מבטיחים כי הסוללה החדשה תוכל לספק ביצועי פריקה אופטימליים גם בטמפרטורות נמוכות במיוחד, בעוד טעינה מ-0% ל-80% תימשך חצי שעה בלבד בטמפרטורה של 10 מעלות מתחת לאפס.
ב-CATL מצהירים גם כי הסוללה החדשה תימכר ב"מחירים נגישים" שיוכלו לאפשר הטמעה שלה במגוון רחב של דגמים. בין לקוחותיה של החברה ניתן למנות יצרניות ענק כמו טסלה, קבוצת פולקסווגן, יונדאי-קיה, קונצרן סטלנטיס ואחרים. ייצור הסוללות צפוי להתחיל עוד בסוף השנה הנוכחית, בעוד הרכבתן אצל יצרניות הרכב תתחיל ברבעון הראשון של 2024.
מה אנחנו חושבים: המירוץ אחר השיפור בטווח הנסיעה הופך לעסק יקר עבור יצרניות הרכב, שכן הסוללה היא המרכיב עם העלות הגבוהה ביותר מבין חלקי הרכב החשמלי - וכל הגדלה שלה משפיעה באופן דרמטי על מחיר הרכב. לכן מתפתח מירוץ מקביל אחרי שיפור קצב הטעינה, מתוך הנחה שגם סוללה קטנה יחסית עשויה לתת מענה לחרדת הטווח, כל עוד קצב הטעינה שלה יהיה מהיר מספיק.
הצעד של CATL צפוי להדאיג את המתחרה הגדולה שלה, BYD, שמייצרת לא רק רכבים חשמליים - אלא גם סוללות בטכנולוגיית LFP, ומוכרת אותן בהיקפים גדולים לטסלה ובקרוב גם ליצרנים נוספים, בהם קיה הקוריאנית. מהנדסי BYD ודאי כבר עובדים על תגובה הולמת.
פורסם לראשונה ב- 17.08.23
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות